Plavba výletnou loďou = ekologická katastrofa? Už dávno nie!

Plavba výletnou loďou = ekologická katastrofa? Už dávno nie!

 

Časy, kedy si sipiace parníky razili cestu cez Atlantik a za sebou nechávali oblaky dymu, nehovoriac o uhlíkovej stope, ktoré budú splácať ešte ďalšie generácie, sú už dávno preč. Lode sa síce, čo sa týka rozmerov a kapacity, zväčšili hneď niekoľkokrát, a v posledných rokoch narástol aj ich počet, vývoj však ide dopredu a sektor výletných plavieb rozhodne nezostáva pozadu. Práve naopak: lodné spoločnosti investujú veľké peniaze do nových technológií, ktoré plavidlám pridávajú nielen na celkovej efektivite, ale sú taktiež stále šetrnejšie k životnému prostrediu. Na tom totiž spoločnostiam rozhodne záleží.

 

Ekologicky už od prvého náčrtu

Na to, aby boli lode k životnému prostrediu čo najšetrnejšie, obmedzili spotrebu paliva a minimalizovali tak svoju uhlíkovú stopu, sa samozrejme myslí už pri ich navrhovaní. Kľúčový pri takých kolosoch, akými väčšinou výletné lode sú, je ich tvar – musí byť ergonomický, tak aby po ňom voda a vietor „kĺzali“  a loď mala čo najmenší odpor.

Kapitolou samou o sebe je vnútorné osvetlenie lode: ako v kajutách, tak vo verejných priestoroch sa už dnes na dennom poriadku používajú LED svetlá, ktoré sú v porovnaní s tými „obyčajnými“ dvakrát efektívnejšie a majú taktiež podstatne dlhšiu životnosť.

Tónované sklá, špeciálne navrhnuté pre prostredie mora, využívajú maximum prirodzeného svetla zo slnka, zároveň ale odrážajú teplo a redukujú tak energiu potrebnú na klimatizovanie priestorov. V neposlednom rade majú nemalú úlohu pri ochrane nábytku a ďalšieho vybavenia pred poškodením slnečnými lúčmi a predlžujú tak jeho životnosť.

 

Para versus LNG

Od spaľovania uhlia ako spôsobu pohonu prvých výletných lodí už uplynuli desiatky rokov a paru vo väčšine prípadov nahradili dieselové motory. Už v decembri tohto roku ale na more vypláva prvá loď poháňaná skvapalneným zemným plynom. Bude ňou AIDAnova spoločnosti AIDA Cruises, spadajúca pod Carnival Corporation, prvá loď na svete, ktorá bude schopná prevádzky na LNG nielen v prístave, ale aj na mori a brázdiť bude vody Kanárskych ostrovov.

LNG (liquified natural gas) je palivom budúcnosti a lodné spoločnosti patria medzi prvých, kto ho prijíma za svoje a zavádza ho. V tomto okamihu je objednaných minimálne 20 lodí, financovať (a následne prevádzkovať) ich budú okrem Carnival Corporation aj ďalší veľkí hráči na trhu výletných plavieb – Royal Caribbean alebo MSC Cruises.

Nech už sú lode poháňané akýmkoľvek spôsobom, dôležité zostáva minimalizovať ich spotrebu. Okrem spomínaného ergonomického tvaru je kľúčom k úspechu aj ich rýchlosť. Ak sa má obrovský kolos plaviť na maximum, je jasné, že k tomu bude potrebovať množstvo energie. Minimalizácia vzdialeností medzi prístavmi a destináciami v rámci plavby znamená, že loď strávi menej času vo „vysokých otáčkach“ a môže tak ušetriť množstvo paliva.

 

Recyklácia do posledného tégliku

Nie je žiadne prekvapenie, že plaviace sa mestá s tisíckami pasažierov na palube produkujú neuveriteľné množstvo odpadu, ktorému ale spoločnosti venujú veľkú pozornosť.

Triedenie odpadu je samozrejmosťou a každodenným chlebom pre stále viac ľudí a lodné spoločnosti nie sú žiadnou výnimkou. Na lodiach sa recykluje veľmi poctivo a odpadu, ktorý je ďalej nevyužiteľný, sa na palube vyprodukuje naozaj len minimum. Jednorazové tégliky z nadpisu alebo napríklad igelitové tašky, ktoré patria medzi hlavných „znečisťovateľov“ mora, by ste tam hľadali márne. Summa summarum, recyklovaného odpadu je až 60 %, teda viac než je bežné pri nakladaní s odpadom na pevnine.

Veľká väčšina lodí je dnes vybavená taktiež vlastnou spaľovňou, čo celkovo obmedzuje množstvo odpadu, ktoré spolu s hosťami putuje na breh.

Čo sa týka odpadových vôd, samozrejmosťou sú čističky na ich filtrovanie. Čistí sa voda z umývadiel a drezov, vaní a spŕch, práčovní, toaliet aj lekárskych zariadení a výsledok častokrát prevyšuje celosvetové štandardy týkajúce sa vypúšťania odpadových vôd. Ak ste si predstavovali, že zo záchodov všetko odteká rovno do mora, tak ste nemohli byť ďalej od pravdy.

Motorové priestory výletných lodí majú na svedomí olejom znečistenú vodu (takzvanú bilge water). Tá sa čistí pomocou špeciálnych odlučovačov, ktoré dosahujú mimoriadne výsledky.

Solárne panely, energeticky efektívne prístroje, darovanie vyslúžilých predmetov charite alebo štedré financovanie ekologických aktivít sú ďalšími príkladmi krokov, ktorými idú lodné spoločnosti životnému prostrediu v ústrety.

 

Príklady ďalších ekologických praktík lodných spoločností:

  • Carnival Cruise Line – Spoločnosť daruje vyslúžilý nábytok, obliečky, spotrebiče alebo oblečenie charitám.
  • Costa Cruises – Na palube každej z lodí je celý čas prítomný poverený zamestnanec, zodpovedný za dodržiavanie ekologických štandardov.
  • Cunard Line – Spoločnosť nakupuje len také morské plody, ktoré pochádzajú zo zdrojov, čo pri love aplikujú len trvalo udržateľné praktiky.
  • Norwegian Cruise Line – Na lodiach spoločnosti je deťom k dispozícii špeciálny program „The Splash Academy“, ktorý ich učí ako sa správať ekologicky, a to prostredníctvom aktivít ako napríklad cvičné upratovanie pláže.
  • Royal Caribbean International – Spoločnosť vybavila svoju loď Explorer of the Seas atmosférickými a oceánografickými prístrojmi, ktoré pomáhajú vedcom uskutočňovať cenný výskum v reálnom čase. Jej systém čistenia odpadových vôd (Advanced Wastewater Purification Systems), ktorým disponuje viac než 30 jej lodí, taktiež dvakrát prevyšuje americký štandard a je tak pripravený na budúce prísnejšie pravidlá.
  • Celebrity Cruises – V spolupráci s organizáciou Conservation International zaviedla spoločnosť vo svojej triede Solstice plno ekologických opatrení, medzi nimi napríklad solárne panely, LED osvetlenie, extra výkonný systém čistenia odpadových vôd (Advanced Wastewater Purification Systems), špeciálny náter trupu obmedzujúci trenie, ba dokonca aj rast vodných organizmov, alebo osmotické rastliny schopné vyrábať pitnú vodu. Prítomnosť „úradníka pre životné prostredie“ na palube každej z lodí je samozrejmosťou.
  • Celebrity Cruises, Royal Caribbean International a Azamara Cruises sú partnermi World Wildlife Fund, jedna z najväčších organizácií na ochranu životného prostredia na svete. Spolu s ňou pracujú na ochrane oceánov od korálových útesov po prírodu na pobreží, a to prostredníctvom praktík, ako sú obmedzovanie emisií, redukcia odpadu alebo nákup rýb a morských plodov z udržateľných zdrojov.

 

Prečo to vlastne robia?

Pretože musia dodržiavať predpisy a regulácie, stanovené jednotlivými krajinami a medzinárodnými organizáciami, by sme mohli povedať a celú tému uzavrieť. Za snahou spoločností o ochranu životného prostredia je však viac než regulácie. Tým „viac“ je ich vlastný záujem. Úspora paliva, efektívnejšie umývačky riadu alebo práčky, ktoré spotrebujú menej vody, tónované sklá, ktoré obmedzujú energiu potrebnú na klimatizovanie priestorov, a ďalšie opatrenia znamenajú úsporu nákladov a väčší zisk.

Zachovať more a oceány krásne aj pre deti dnešných pasažierov a deti ich detí, a zaistiť tak svojmu businessu čo najdlhšie trvanie tiež dáva dobrý zmysel.

 

Ekologické alebo nie?

Rovnako ako v zásade každá ľudská činnosť má aj plavba výletnou loďou dopad na životné prostredie. Lodné spoločnosti si to uvedomujú a musíme uznať, že to rozhodne nenechávajú plávať. V porovnaní s prvými parníkmi sú dnes výletné lode nepomerne väčšie, zvyšuje sa ale aj ich efektivita, a čo sa týka ekologických opatrení, patria lode medzi lídrov, ktorí o zavádzaní nových technológií príliš dlho nerozmýšľajú. Či už ide o triedenie odpadu alebo najnovší druh paliva.

Napísala: Svatava Čoupková

Preložila: Barbora Vigašová

03/09/2018