X Aktuálne opatrenia lodných spoločností voči koronavírusu »

Už o pár týždňov vypláva do Antarktídy prvá výletná loď s hybridným pohonom, krstnou mamou jej bude známa polárna bádateľka

Už o pár týždňov vypláva do Antarktídy prvá výletná loď s hybridným pohonom, krstnou mamou jej bude známa polárna bádateľka

Už o pár týždňov vypláva do Antarktídy prvá výletná loď s hybridným pohonom, krstnou mamou jej bude známa polárna bádateľka

 

Už 8. novembra bude oficiálne pomenovaná MS Roald Amundsen, prvá výletná loď s hybridným pohonom a nový prírastok do flotily spoločnosti Hurtigruten, ktorá na svoju premiérovú plavbu vyrazila z Nórska na konci júna tohto roku. Ceremónia sa uskutoční za účasti krstnej mamy lode, nórskej polárnej priekopníčky Karin Strand, a uskutoční sa – ako inak – na premiérovej plavbe lode na biely kontinent. MS Roald Amundsen sa tak stane prvou loďou v histórii, pomenovanou v Antarktíde.

 

„Je mi cťou byť krstnou mamou najinovatívnejšej lode niekoľkých desaťročí. Zelená technológia a novátorské riešenia sú inšpiráciou preskúmavať naše oceány udržateľnejším spôsobom,“ povedala Karin Strand.

Strand je skutočnou polárnou priekopníčkou - vo veku 48 rokov sa zúčastnila viac ako 140 expedícií do Antarktídy a je tak nepochybne jednou z najskúsenejších prieskumníčok, venujúcich sa dobrodružnému cestovaniu. Jej voľba čoby krstnej mamy prelomovej expedičnej výletnej lode tak bola viac než prirodzená. "Rovnako ako polárny hrdina Roald Amundsen je aj naša MS Roald Amundsen niečím nevšedným. A taká by mala byť aj naša krstná mama, "vyhlásil Daniel Skjeldam, generálny riaditeľ Hurtigrutenu.
"Chceli sme niekoho, kto svojou osobnosťou bude reprezentovať naše kľúčové hodnoty, prieskumníckeho ducha a to, aká úžasná naša loď je. Karin predstavuje to všetko a ešte niečo navyše. Jej vášeň pre prieskum, oceány a komunity, ktoré navštevujeme, v kombinácii s jej nekonečnou vôľou inovovať, z nej robia skutočný vzor, ​​"dodal Skjeldam.
Strand, ktorá o sebe hovorí, že "trpí neustálou polárnou horúčkou", aktuálne dohliada na uznávané expedičné tímy Hurtigrutenu. Strand vyrástla medzi fjordami a ľadovcami Jolsteru na západnom pobreží Nórska, vyštudovala právo, jej vášeň pre cestovanie a oceány ju však priviedla až do úlohy expedičného lídra nórskej lodnej spoločnosti. Odvtedy krížom krážom precestovala polárne regióny - od grónskeho Svalbardu po Antarktídu, a to ako pracovne, tak vo svojom voľnom čase čoby vášnivá kajakárka.

Pomenovaná na lade – ľadom

Rovnako ako loď samotná bude aj menovacia ceremónia uprostred nádhernej scenérie bieleho kontinentu netradičná a namiesto fľaše šampanského sa pri nej bude na počesť polárneho hrdinu Roalda Amundsena rozbíjať ľadová kra. Rovnakým spôsobom totiž polárnik, ktorého meno loď nesie, krstil svoju slávnu expedičnú loď „Maud“ v roku 1917. Roald Amundsen viedol prvú expedíciu, ktorá prekonala Severnú pasáž, prvú expedíciu na južný pól i prvú expedíciu, ktorá preukázatelne zotrvala na severnom póle, čo z nej robí jedného z najväčších prieskumníkov všetkých čias.

Píše dejiny

MS Roald Amundsen, loď s hybridným pohonom Hurtigruten, sa zapíše do námornej histórie ako prvá výletná loď sveta schopná plávať výhradne za pomoci batérií. Na začiatku septembra sa MS Roald Amundsen stala taktiež prvou loďou na hybridný pohon, ktorá prekonala slávnu Severnú pasáž a plávala tak po stopách Amundsenovej expedície z Grónska na Aljašku z rokov 1903-1906. Loď preplávala 3 tisíc námorných míľ medzi Atlantikom a Pacifikom výhradne s pomocou energie z batérií, zažila víchrice, sneh i ľad, prekrásne západy slnka, dychberúce scenérie, divoké zvieratá i priateľské komunity ľudí.

MS Roald Amundsen je navrhnutá špeciálne na prieskum tých najveľkolepejších vôd našej planéty a je vybavená prelomovou, k životnému prostrediu šetrnou technológiou, akou sú napríklad obrovské sady batérií, ktoré majú podporiť jej nízko-emisné motory. Týmto spôsobom loď obmedzí emisie oxidu uhličitého o viac ako 20 % v porovnaní s ostatnými výletnými loďami rovnakej veľkosti. MS Roald Amundsen aktuálne pláva pozdĺž pobrežia Severnej a Južnej Ameriky a zimu strávi plavbami na úchvatný biely kontinent.

MS Roald Amundsen

  • Výstavba: 2019, Kleven Yards, Nórsko
  • Hrubá tonáž: 20 889
  • Dĺžka: 140 metrov
  • Šírka: 23,6 metrov
  • Ponor: 5,3 metrov
  • Kapacita: 530 hostí
  • Kajuty a apartmány: 265
  • Posádka: 151
  • Rýchlosť: 15 uzlov

Na palube sa nachádza plne vybavené Vedecké centrum, vyhliadkové paluby, bazén, panoramatická sauna, wellness centrum, tri reštaurácie, bary, spoločenský priestor Explorer Lounge, viac než polovica kajút so súkromným balkónom.

Hurtigruten – Svetový vodca v prieskumnom cestovaní

Hurtigruten stavia na 125 ročnom priekopníckom dedičstve a je dnes najväčšou expedičnou lodnou spoločnosťou na svete.

Rýchlo sa rozrastajúcí flotila na mieru stavaných expedičných lodí Hurtigruten berie dobrodružných cestovateľov modernej doby na tie najúchvatnejšie miesta našej planéty – od ďalekého severu po Antarktídu na juhu.

Byť svetovým vodcom prieskumného cestovania so sebou nesie veľkú zodpovednosť. Hurtigruten podporuje destinácie a jeho globálny systém je zodpovedný a udržateľný. Viac o úsilí Hurtigrutenu o udržiteľnosť je možné dočítať sa tu .    

Tento rok v lete Hurtigruten predstavila prvú hybridnú výletnú loď s batériovým pohonom na svete, MS Roald Amundsen. V roku 2020 ju bude nasledovať jej sesterská loď, MS Fridtjof Nansen.

Zobraziť plavby Hurtigruten