ČASTO KLADENÉ OTÁZKY alebo čo je potrebné zariadiť pred samotnou plavbou

Pri rezervácii

1. Výber plavby a kajuty

  • Hneď ako sa rozhodnete, ktorú destináciu budete počas svojej plavby objavovať, naši špecialisti pre Vás vyberú tú najlepšiu dostupnú kajutu. Ak sa chcete dozvedieť, ako kajuty vyberáme, prečítajte si článok Aká kajuta je pre Vás najlepšia.


2. Rezervácia Vašej plavby

  • Na dokončenie rezervácie je potrebné cestovnej kancelárii oznámiť nasledujúce detaily o všetkých cestujúcich: meno a priezvisko, dátum narodenia, miesto narodenia, štátnu príslušnosť, adresu bydliska, kontakt a údaje z cestovného pasu.

Všetky údaje musia presne zodpovedať údajom uvedeným v cestovnom pase, s ktorým budete cestovať. Pri nezrovnalosti môže dôjsť k odmietnutiu Vášho vstupu na palubu lode alebo lietadla.

3. Hostia so špeciálnymi potrebami (pohybovými, zrakovými alebo inými obmedzeniami)

  • Všetky informácie o špeciálnych požiadavkách alebo potrebách cestujúcich je potrebné oznámiť cestovnej kancelárii už pri rezervácii zájazdu.
  • Gravidita: Ženy do 23. týždňa tehotenstva môžu cestovať len v prípade, ak majú potvrdenie od lekára (v angličtine). Keďže lode nie sú vybavené pre prípad potreby asistencie počas tehotenstva alebo pôrodu, nie je možné prijať rezervácie pre zákazníčky, ktoré počas plavby dosiahnu 24. alebo vyšší týždeň tehotenstva.

Deti a dojčatá: Deti mladšie ako 18 rokov musia vždy cestovať v sprievode dospelej osoby. Deti ďalej musia mať v prvý deň plavby aspoň 6 mesiacov, pre plavby dlhšie ako 15 dní (Afrika, Ďaleký Východ, Indický oceán) a transatlantické plavby je táto hranica 12 mesiacov.

4. Cestovanie s deťmi

  • Deti a dojčatá: Deti mladšie ako 18 rokov musia vždy cestovať v sprievode dospelej osoby. Niektoré lodné spoločnosti dokonca vyžadujú písomný súhlas vrátane overenej kópie cestovného dokladu oboch rodičov/všetkých zákonných zástupcov, v prípade, že dieťa do 18 rokov nesprevádza. V prípade, že cestujete s dieťaťom a nie sú prítomní všetci zákonní zástupcovia/dieťa má odlišné priezvisko ako Vy, tak si u nás overte aktuálne podmienky.
  • Deťom musí byť v prvý deň plavby aspoň 6 mesiacov, pre plavby dlhšie ako 15 dní (Afrika, Ďaleký Východ, Indický oceán) a transatlantickej plavby je táto hranica 12 mesiacov.
  • Každé dieťa musí mať svoj vlastný cestovný pas. Pokiaľ loď vypláva z USA alebo tu má tranzit, musia mať deti svoj vlastný biometrický pas.

5. Osobitné želanie

  • Zvláštne priania, týkajúce sa miest na sedenie v lietadle, špeciálnych diét (pre diabetikov, bezlepková atď.) a pod., musia byť cestovnej kancelárii oznámené v čase rezervácie plavby. Ich potvrdenie je závislé od odsúhlasenia lodnou alebo leteckou spoločnosťou. Po nástupe alebo nalodení sa odporúča tieto požiadavky ešte potvrdiť. 

6. Vstupné požiadavky

  • Pre vstupy do jednotlivých krajín platia rôzne pravidlá a požiadavky, ktoré je potrebné si preštudovať s dostatočným časovým predstihom. Nižšie uvádzame najčastejšie postupy na získanie víz pre občanov Slovenskej republiky.
  • Cestujúci sú výhradne zodpovední za zistenie a splnenie všetkých vstupných podmienok všetkých navštívených krajín.
  • Pre najaktuálnejšie informácie ohľadom vízovej povinnosti odporúčame obrátiť sa na príslušné úrady.
  • Dôležité upozornenie: Pasy môžu byť pri nástupe na loď vybrané palubným personálom a zadržané počas celej doby plavby. A to z toho dôvodu, aby mohli byť predkladané prístavným úradom. V takom prípade sú pasy pri výstupe na pevninu vydávané len na vyžiadanie.
  • Návrat z pevniny na loď znamená ukončenie platnosti jednovstupového víza. V prípade, že máte v pláne vylodiť sa viac ako raz, je nutné zriadiť si viacvstupové vízum.

    Často navštevované krajiny, v ktorých majú občania SR vízovú povinnosť: 

    • USA - vstupné povolenie ESTA (poplatok 14 USD) - nemožno získať na palube, je potrebné vybaviť si ho aspoň 72 hodín pred vstupom do krajiny - viac informácií nájdete TU
    • India - turistické viacvstupové vízum (poplatok cca 105 EUR) - nemožno získať na palube, je potrebné zariadiť dopredu, najskôr 34 dní a najneskôr 4 dni pred vstupom do krajiny - viac informácií nájdete TU
    • Čína - turistické vízum s viacnásobným vstupom, platné aspoň pre dva vstupy v závislosti od itinerára plavby - nemožno získať na palube, je potrebné vybaviť dopredu - viac informácií nájdete na TU
    • Vietnam - tranzitné vízum - od lodnej spoločnosti (pri Costa Cruises či Celebrity Cruises zakúpi klient vízum za poplatok priamo na lodi) - viac informácií nájdete TU
    • Rusko - Petrohrad - viacvstupové vízum (v prípade vylodenia a nalodenie viackrát ako raz) - v prípade účasti na fakultatívnych výletoch lodnej spoločnosti alebo našej cestovnej kancelárie vízum nie je potrebné - viac informácií nájdete TU
    • Dominikánska republika - vízum nie je potrebné, v niektorých prípadoch je však vyžadovaná turistická karta, ktorú možno kúpiť priamo na mieste (poplatok 10 USD) - viac informácií nájdete na TU
    • Sv. Vincent a Grenadíny - vízum možno získať za poplatok po priplávaní
    • Omán - vízum možno získať za poplatok po priplávaní (poplatok cca 10 USD) - viac informácií nájdete TU
    • Očkovanie: Pre vstup do niektorých exotických destinácií je odporúčané absolvovať očkovanie (napr. Indický oceán a Madagaskar - proti malárii, atď.). Pre bližšie informácie vám odporúčame kontaktovať vášho lekára. 

     

Pred plavbou

7. Doprava do prístavu

  • Autom: Ak plánujete dopravu do prístavu vlastným automobilom, odporúčame zariadiť si parkovanie s dostatočným časovým predstihom. Popis cesty do prístavu nájdete pri informáciách o prístave, napr. prístav Janov. Pre bližšie informácie kontaktujte cestovnú agentúru/kanceláriu.
  • Letecky: V niektorých prístavoch poskytuje lodná spoločnosť transfer z letiska do prístavu. Tento transfer je potrebné zaistiť s dostatočným časovým predstihom. Pre viac informácií kontaktujte cestovnú agentúru/kanceláriu.
  • Autobusom: Do niektorých prístavov (napr. Janov, Benátky) sa môžete dopraviť autobusmi spoločností ako sú napr. Student Agency alebo Eurolines.

8. Čo si zabaliť 

Čo si zabaliť

  • Cestovné dokumenty: cestovný pas platný minimálne 6 mesiacov po ukončení plavby (pre plavby v Karibiku je nutný strojovo čitateľný pas), palubný lístok (dostanete ho cca týždeň pred vyplávaním), víza, vstupné karty a ďalšie dokumenty, ktoré sú nevyhnutné pre vstup na palubu lode alebo lietadla.
  • Platobnú kartu alebo hotovosť k zloženiu depozitu na lodnú kartu (cca 150€/os)
  • Vhodné oblečenie na loď - vhodné neformálne / športové oblečenie (čokoľvek, v čom sa budete cítiť pohodlne) - spoločenské / formálne oblečenie na večere v servírovacích reštauráciách (neodporúča sa navštevovať tieto reštaurácie v krátkych nohaviciach či v plážovom oblečení) alebo galavečery - teplejšie oblečenie aj do teplých krajín, na lodi býva veľký rozdiel teplôt medzi vonkajšími a vnútornými klimatizovanými priestormi - športové oblečenie / oblečenie do telocvične a fitness, kam je vstup podmienený nielen vhodným odevom, ale predovšetkým vhodnou obuvou (čisté podrážky, ktoré nezanechávajú stopy).
  • Vhodné oblečenie na výlety - pohodlné oblečenie a pohodlnú obuv, v prípade záujmu o návštevy náboženských miest alebo kultúrne odlišných krajín k tomu vhodný odev (minimálne zakrývajúci ramená a kolená).
     

Čo môžete/musíte nechať doma

  • Uteráky: Na lodi Vám budú poskytnuté nielen čisté uteráky pre Vašu potrebu v kajute, ale aj špeciálne plážové osušky, ktoré môžete použiť pri bazénoch alebo na plážach (tieto osušky musia byť vždy vrátené do kajuty, inak Vám lodná spoločnosť naúčtuje ich stratu).
  • Potraviny: Tie je z hygienických dôvodov a dôvodu bezpečnosti zakázané prinášať na palubu. Podľa našich skúseností ale nie sú tieto pravidlá striktne dodržiavané a v prípade niektorých potravín (napr. tých zabalených, ktoré slúžia ako suvenír) lodný personál robí výnimky.
  • Alkohol: Bude Vám zabavený pri vstupe na loď a späť Vám ho vydajú v deň vylodenia. Malý objem (do 1 L/os) nealkoholických nápojov si zväčša so sebou na palubu vziať môžete.
  • Všetky zariadenia vydávajúce teplo: Z bezpečnostných dôvodov je zakázané na loď prinášať a používať zariadenia typu cestovné žehličky, fény, kulmy, žehličky na vlasy a pod. Kým fén je samozrejmosťou v každej kajute, kulmu a žehličku na vlasy personál lode niekedy toleruje. (V prípade, že sa Vaša batožina veľmi oneskorila, je možné, že bola zastavená na bezpečnostnej kontrole, kde čakajú na Vašu prítomnosť, aby nevhodný predmet odstránili. Všetky zhabané predmety Vám budú vrátené na konci plavby.)
  • Akékoľvek ostré predmety, ktoré by mohli byť použité ako zbraň (vreckové nože a pod.)

9. Batožina

  • Všetka batožina - odbavená i príručná - prechádza pri vstupe na loď dôkladnou kontrolou. Odbavenú (veľkú) batožinu pred vstupom na loď odovzdáte personálu (v niektorých krajinách - hlavne USA - je zvykom dať zamestnancom preberajúcim Vašu batožinu sprepitné vo výške cca 1 USD / batožinu). Každú z týchto batožín je nutné označiť štítkom, ktorý dostanete od cestovnej kancelárie spolu s palubným lístkom. Všetka odovzdaná batožina bude skontrolovaná a potom Vám bude doručená priamo pred kajutu.
  • Príručná batožina prejde kontrolou, ktorá odhalí, či neobsahuje zakázané predmety. Do príručnej batožiny odporúčame umiestniť všetky cestovné dokumenty, lieky, cennosti, okuliare, fotoaparáty a krehké veci. Príručná batožina nesmie byť príliš veľká. Musí prejsť cez röntgenovú bezpečnostnú kontrolu.
  • V prípade leteckej dopravy do miesta odchodu vezmite, prosím, na vedomie batožinové obmedzenia leteckých spoločností, ktoré bývajú prísnejšie než obmedzenia na lodiach.
  • Pre všetky cesty do zahraničia odporúčame zriadenie cestovného poistenia, a to vrátane poistenia batožiny, ktoré by malo kryť Vašu batožinu v jeho reálnej hodnote. V prípade akéhokoľvek poškodenia alebo straty batožiny je potrebné túto skutočnosť ihneď nahlásiť pracovníkovi lodnej / leteckej spoločnosti a vyplniť príslušné formuláre. Bez týchto dokladov nie je možné žiadať o náhradu škody, a to ani v poisťovni, ani u lodnej alebo leteckej spoločnosti. Ak je to možné, uschovajte si všetky účtenky od položiek, ktoré sú súčasťou batožiny, a tiež od batožiny samotnej.

10. Kajuty – vybavenie

Všetky kajuty sú vybavené vlastnou kúpeľňou (väčšinou so sprchovacím kútom a WC), klimatizáciou (teplotu si môžete nastaviť individuálne pomocou termostatu umiestneného priamo v kajute. Ak budete potrebovať pomoc pri jej nastavení, Váš kajutový steward Vám rád pomôže.), interaktívnou TV s filmami na vyžiadanie za poplatok a na väčšine lodí tiež priamym telefónom pre telefonovanie na lodi, minibarom, malým trezorom a sušičom vlasov.Meno Vášho kajutového stewarda, ktorý Vám bude po dobu plavby k dispozícii, nájdete v materiáloch vo Vašej kajute. Všetka posteľná bielizeň vo Vašej kajute (obliečky, uteráky) je pravidelne dopĺňaná a menená. Kúpeľne sú väčšinou vybavené mydlom a tekutým sprchovým gélom. Z ekologických dôvodov je obmedzené používanie plastov, takže bezplatné sprchové čiapky a zvlhčovacie krémy sú k dispozícii na vyžiadanie u kajutového stewarda.

11. Služby v kajutách

  • Raňajky a kajutová služba: Hostia, ktorí majú záujem o doručenie kontinentálnych raňajok priamo do kajuty, môžu večer vopred vyplniť objednávku a zavesiť ju z vonkajšej strany kajuty na kľučku. Táto služba je poskytovaná zadarmo cestujúcim ubytovaným vo vyšších kategóriách kajút. Pri ostatných kategóriách kajút je za túto službu účtovaný poplatok.
  • Izbová služba (služba za poplatok): Táto služba je väčšinou k dispozícii 24 hodín denne. Často možno vyberať z izbového menu, umiestneného v kajute, objednať si z neho môžete za minimálny poplatok. Stačí vytočiť číslo umiestnené vedľa telefónu a Vaša objednávka Vám bude doručená v priebehu cca pol hodiny. Táto služba je poskytovaná zadarmo cestujúcim ubytovaným vo vyšších kategóriách kajút. Pri ostatných kategóriách kajút je za túto službu účtovaný poplatok. Servisný poplatok cca 15% bude účtovaný ku všetkým vínam a ostatným nápojom.

12. Zábava na palube

  • Počas dňa sa na palube lode môžete zúčastniť rôznych aktivít. Večer hrá v baroch živá hudba a v divadle je pre Vás pripravené predstavenie. Väčšina aktivít na palube je zadarmo, pri niektorých je výnimočne účtovaný poplatok (napr. bingo, 4D kino, simulátory a pod.). 
  • Zábava pre deti a mládež: Lodný personál sa v priebehu celého dňa snaží pre Vaše deti vytvoriť zábavný program. To preto, aby ste aj Vy sami mali možnosť užiť si všetky výhody lode. Väčšina lodí má na svojich palubách detské kluby, do ktorých prijímajú deti od cca 3 (musia byť samostatné) do cca 17 rokov veku. Kluby sú ďalej rozdelené podľa veku detí. 
  • Knižnica: V knižniciach je možnosť zapožičania kníh v niekoľkých jazykoch, slovenčina medzi ne ale nepatrí. Otváraciu dobu knižnice nájdete v lodných novinách. 
  • Kasíno: Na palube väčšiny lodí môžete nájsť kasíno. Tieto kasína sú v prevádzke len pri plavbe na mori, v prístavoch sú uzavreté. V kasínach nemožno používať lodnú kartu a vstup je len pre dospelých. 
  • Spa a wellness: Služby spa a wellness sú na lodiach poskytované za poplatok. Výnimkou sú cestujúci ubytovaní vo vyšších kategóriách kajút, ktorí môžu mať v závislosti od plavebnej spoločnosti niektoré služby zahrnuté v cene.
  • Nákupy na palube: Na väčšine lodí nájdete množstvo obchodíkov so značkovými a darčekovými predmetmi (hodinky, oblečenie, kabelky, parfumy a pod.), Väčšinou sa jedná o duty-free obchody. Otváracie doby obchodov nájdete v lodných novinách.
  • Fotograf: Lodný fotograf je prítomný na všetkých dôležitých akciách na palube. Fotografovaní budete často, ale v žiadnom prípade nemáte povinnosť si fotografie zakúpiť. Všetky fotografie si môžete pozrieť vo fotogalérii a vybrať si tie, ktoré sa Vám páčia. Na konci plavby budú všetky nezakúpené fotografie zničené.
  • Internet: Internet môžete na väčšine lodí využívať buď na vlastnom zariadení, alebo v počítačovom kútiku. Pripojenie k internetu môžete uhradiť lodnou kartou alebo si zakúpiť rôzne internetové balíčky.
  • Ležadlá: Na vonkajších palubách nájdete pri bazénoch ležadlá, ktoré sú k dispozícii zadarmo.
  • Platené atrakcie na lodiach: Na lodiach môžete nájsť ďalšie druhy zábavy, z ktorých väčšina je za poplatok. Ide o rôzne simulátory (Grand Prix, golf atď.), Kiná, dráhy pre kolieskové korčule, ľadové plochy pre korčuľovanie a mnoho ďalších. Pre viac informácií kontaktujte cestovnú kanceláriu alebo sa pozrite na naše webové stránky či stránky lodných spoločností.

13. Služby na palube

 • Stravovanie: Stravovanie je na palubách lodí poskytované rôznymi spôsobmi, väčšinou ide o bufetové a servírovacie reštaurácie. V cene väčšiny plavieb sú tri jedlá denne servírované v hlavných reštauráciách, ďalej občerstvenie v priebehu dňa a o polnoci v bufetových reštauráciách. V cene sú tiež zahrnuté nápoje na raňajky. Na lodiach môžete nájsť aj špeciálne reštaurácie, v ktorých je stravovanie spoplatnené a väčšinou je nutná rezervácia vopred. Nápoje sú v baroch a reštauráciách spoplatnené, ale pred plavbou je možné zakúpiť si nápojové balíčky (zoznam nápojových balíčkov obdržíte od cestovnej kancelárie). 

• Práčovňa, žehlenie a čistiareň: Tieto služby sú poskytované za poplatok. Cenník nájdete na stránkach lodnej spoločnosti alebo kontaktujte cestovnú kanceláriu. 

• Lodný lekár: Lekár je k dispozícii všetkým cestujúcim na palube, a to na poskytnutie prvej pomoci a ošetrenie akútnych prípadov. Všetky úkony lodného lekára sú spoplatnené. Odporúčame vziať si dostatočnú zásobu liekov, ktoré pravidelne užívate. Lieky na zmiernenie príznakov morskej choroby obdržíte na recepcii. 

• Fakultatívne výlety / Exkurzie: Lodné spoločnosti v navštívených destináciách ponúkajú najrôznejšie fakultatívne výlety. Ak neradi spoznávate cudzie miesta sami, odporúčame ich využiť. Výlety je možné rezervovať priamo na lodi, ale aj ešte pred vyplávaním prostredníctvom cestovnej kancelárie. V prípade rezervácie vopred máte väčšiu istotu, že nebude vyčerpaná kapacita daného výletu. 

• Nakupovanie počas zastávok v prístave: Veci zakúpené v prístavoch, presahujúce určitú hodnotu (šperky, koberce a pod.), môžu podliehať clu v krajine zakúpenia alebo v krajine vylodenia. Lodná spoločnosť ani cestovná kancelária nie sú zodpovedné za preclenie týchto predmetov, každý cestujúci sa o to musí postarať sám. 

• Transfery v prístavoch: Poloha prístavu sa v rôznych mestách líši. Niektoré prístavy sa nachádzajú v blízkosti centra a vyhľadávaných pamiatok, iné sú od centra viac vzdialené, a preto je potrebné využiť miestne transfery. Vo väčšine prístavov ponúkajú lodné spoločnosti kyvadlové autobusy (tzv. Shuttle bus), ktoré Vás dovezú do centra mesta. Tie odporúčame využiť najmä v nasledujúcich prístavoch: Marseille, Valencia a Civitavecchia (ak chcete ísť do Ríma).  

Často kladené otázky 

Aká spoločnosť plavby zabezpečuje?

V našej ponuke nájdete hneď niekoľko lodných spoločností (MSC, Costa, RCI, Celebrity, Pullmantur atď.). Ich úplný prehľad je k dispozícii na Nájdite svoju loď snov. 

Aká je cena plavby?

Ceny plavieb sa líšia v závislosti od lodnej spoločnosti, lode, druhu kajuty, sezóny, destinácie atď. 

Ako a čím sa dostať do prístavu?

Autom, letecky, alebo autobusom, pozri bod 6. 

Keď prídem do prístavu autom, zostane tu zaparkované po celú dobu plavby?

Áno, auto budete mať na parkovisku, kde si ho po plavbe opäť vyzdvihnete. 

Môžem nalodiť batožinu a ísť sa prejsť?

Áno, v prípade, že máte dostatok času a budete na lodi 2 hodiny pred vyplávaním. 

Akou menou sa na palube platí?

Štandardnou menou v oblasti Európa, Malé Antily a Blízky Východ je EURO, v oblasti Južná Afrika, Južná Amerika a Karibik (s vyplávaním z USA) je to USD (MSC, Costa). U lodných spoločností, ako sú RCI či Celebrity, je to vždy USD. 

Je na lodi program pre deti?

Samozrejme, deti sa nudiť nebudú, pozri bod 11.

Od akého veku môžu deti cestovať na lodi?

Štandardne od 6. mesiaca, prečítajte si viac pozri časť 3. 

Nemôžu malé deti preliezť zábradlím a spadnúť do vody?

Na lodiach je tzv. plné zábradlie. Bezpečnosť detí je ale samozrejme zodpovednosťou ich rodičov. 

Koľko so sebou môžem vziať detí?

Štandardne sú kajuty určené pre maximálne štyri osoby. Viac osôb sú schopné ubytovať apartmány, prípadne je nutné rodinu rozdeliť do dvoch kajút. Niektoré lode ponúkajú tzv. rodinné apartmány, kam sa vojde až desať osôb. 

Aké mám mať so sebou oblečenie?

Dozviete sa v bode 7. 

Čo si mám predstaviť pod pojmom galavečer?

Galavečer je slávnostný večer, ktorého sa cestujúci zúčastňuje v spoločenskom oblečení. Súčasťou galavečera je často stretnutie s kapitánom.               

Mám si so sebou brať osušky a uteráky?

Nemusíte, pozri bod 7. 

Aké sú ceny nápojov na lodi a sú dostupné kedykoľvek?

Cenník nápojov dostanete od cestovnej kancelárie. Nápoje sú vám k dispozícii po celú dobu plavby počas otváracích hodín bufetov či barov. 

Ako dlho sú otvorené bufety a reštaurácia?

Všetky otváracej doby nájdete v lodných novinách, ktoré Vám budú každý deň doručené do kajuty. 

Aby som sa mohol / a zúčastniť plavby, musím vedieť cudzí jazyk?

Odporúčame aspoň základnú znalosť angličtiny. Pokiaľ tento jazyk neovládate, máme v ponuke plavby s našim českým sprievodcom. 

Aké sú ceny výletov a kedy sa vybavujú?

Ceny výletov sa líšia v závislosti od mesta alebo lodnej spoločnosti, ktorá ich ponúka. Výlety si môžete zakúpiť priamo na palube alebo ešte pred vyplávaním prostredníctvom cestovnej kancelárie. - Pozri bod 12. 

Ako prebieha vylodenie?

Po ukotvení lode v prístave je rozhlasom oznámená paluba, z ktorej bude prebiehať vylodenie. Pri výstupe z lode sa preukážete lodnou kartou, nezabudnite si tiež skontrolovať najneskorší čas opätovného nalodenia. 

Ako to funguje, keď sa ide z lode do prístavu a späť?

Niektoré lode kotvia priamo v meste, v dochádzkovej vzdialenosti od prístavu. Ak tomu tak nie je, býva lodnou spoločnosťou zabezpečená kyvadlová doprava alebo doprava miestna, a to zadarmo alebo za poplatok. Využiť môžete aj taxi, v tomto prípade ale odporúčame porozhliadnuť sa po nich až za prístavom - taxi priamo v prístave mávajú nadsadené ceny. 

Čo sa stane, keď si z pevniny na loď prinesiem fľašu s nápojom?

Prečítajte si v bode 7.

Môžem si počas plavby vyprať svoju bielizeň?

Áno. Využiť môžete služby práčovne. V prípade, že si chcete bielizeň vyprať sami, môžete k jej usušeniu využiť šnúry na bielizeň v kúpeľni alebo na balkóne. 

Je z lode možné telefonovať aj na pevninu? Je tam signál?

Áno, na mori funguje námorný roaming. Minúta vás bude stáť cca 3 EUR. Pre viac informácií sa obráťte na svojho operátora. 

Môžem si na loď vziať domáceho maznáčika?

Nie, zvieratá na loď prístup nemajú.

Je na lodi lekár?

Áno, je. Vykonáva základné ošetrenia, jeho služby sú spoplatnené. 

Aká je teplota na palube?

Loď je klimatizovaná na príjemnú teplotu, avšak na otvorených palubách býva počas plavby veterno. Rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou môže byť značný, preto odporúčame vziať si so sebou na palubu aj teplé oblečenie, a to aj pokiaľ sa plavíte do teplejšej destinácie. 

Je na lodi zavedený nočný kľud?

Oficiálny nočný kľud zavedený nie je. 

Čo je morská choroba a môžem ju dostať?

Morská choroba je choroba z pohybu, ktorá sa prejavuje nevoľnosťou, niekedy aj zvracaním. Odporúčame vziať si so sebou príslušné lieky, ako je napríklad kinedryl. O lieky na morskú chorobu môžete požiadať aj na recepcii. - Pozri bod 12. 

Je pri zásuvkách potrebný adaptér?

Zásuvky na lodiach sú európske, adaptér preto nie je potrebný. 

Ako je to s vízami, budem ich potrebovať?

Pozri bod 5. 

Budem sa môcť vykúpať v mori?

Počas sezóny samozrejme áno, otužilci tak môžu urobiť aj mimo sezóny. 

Sú lode upravené pre hendikepovaných?

Áno, lodné spoločnosti majú pre hendikepované osoby vymedzených vždy niekoľko kajút. 

Aké sú na lodiach toalety?

Každá kajuta má svoju toaletu a na lodi je tiež niekoľko spoločných toaliet. 

Sú na palube obchody?

Áno.